خاک دیاتومه (Diatomaceous earth)
نوشته شده توسط : ساحل

خاک دیاتومه (Diatomaceous earth)

خاک حاصل از بقایای فسیلی نوعی جلبک تک سلولی با پوسته سخت دیاتوم، خاک دیاتومه نام دارد. خاک دیاتومه برای دفع آفات حشرات بخصوص در انبارها کاربرد دارد و باتوجه به مواد تشکیل دهنده خود، در رنگ های مختلفی در بازار موجود است. در ادامه این مقاله، با ساختار و مزایای آن آشنا می شویم.

زمین دیاتومه از بقایای فسیل شده موجودات کوچک و آبزی موسوم به دیاتومها تشکیل شده است. اسکلت های فسیل شده از یک ترکیب طبیعی معروف به سیلیس ساخته شده اند. در طی هزاره ها ، دیاتوم ها در رسوب بدنهای مختلف آب انباشته شده اند. امروزه ذخایر سیلیس از این مناطق استخراج می شود.

 

دو نوع اساسی از زمین مایع وجود دارد: درجه مواد غذایی ، که برای مصرف قابل قبول است و درجه فیلتر که سمی است اما دارای مصارف صنعتی بیشماری است. مجاز برای استفاده توسط EPA ، USDA و FDA ، زمین دیاتومه با درجه مواد غذایی دارای 5/5 تا 2 درصد سیلیس کریستالی است و در درجه اول به عنوان یک حشره کش و یک ماده ضد پخته در صنعت تولید مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. از نظر درجه فیلتر ، یا درجه غیر غذایی ، زمین دیاتومه می تواند شامل بیش از 60٪ سیلیس کریستالی باشد. برای انسان سمی است اما دارای مصارف صنعتی بیشماری است ، از جمله استفاده در تصفیه آب و به عنوان یک ماده در دینامیت.

سیلیس در طبیعت بسیار متداول است و 26٪ پوسته زمین را از نظر وزن تشکیل می دهد. در حالی که سیلیس نسبتاً آسان است ، اما زمین چشمی منبع غلیظ سیلیس است که باعث تمایز آن می شود. گفته می شود كه از نظر تجاری تجاری قابل دسترسی به زمین دیاتومه 80 تا 90 درصد سیلیس ، بسیاری از مواد معدنی ردیابی و مقادیر اندك اكسید آهن وجود دارد.

زمین دیاتومه در محصولات تجاری
محصولاتی که دارای زمین مادون خونی هستند بیشتر به شکل گرد و غبار هستند. فرمولاسیونهای دیگر از پودرهای مرطوب کننده و مایعات تحت فشار تشکیل شده است. در حال حاضر بیش از 100 مورد برای مصارف داخلی و خارجی ثبت شده است. شایع ترین کاربرد آن به عنوان یک حشره کش غیر سمی است. حشره کش های دیاتومه معمولاً در برابر اشکالات تختخواب ، جیرجیرک ، سوسک ، کک ، عنکبوت ، کنه و سایر آفات استفاده می شود.

برای ایجاد مؤثر بودن زمین ، نیازی به استفاده از زمین دیاتومه نیست. این باعث می شود که با خیساندن روغن ها و چربی های موجود در خارج از استخوان اسکلت حشرات باعث کم آبی و مرگ آنها شوند. لبه های تیز آن درشت است و روند آن را تسریع می کند. این ماده به عنوان یک سموم دفع آفات مؤثر است به شرط اینکه خشک و در معرض خطر نشود.

همچنین بسیاری از محصولات غیر سمی از سموم دفع آفات وجود دارد که شامل زمین چربی می شوند ، مانند مواد آرایشی ، خمیردندان ، مواد غذایی ، داروها ، لاستیک ، رنگ و فیلتر. FDA زمین های مادون خاکی را به عنوان "به طور کلی ایمن شناخته شده" ذکر می کند.

زمین دیاتومه در تصفیه
زمین دیاتومه نیز در یک روش فیلتراسیون رایج مورد استفاده قرار می گیرد ، که در آن از آن استفاده شده است تا پیش از هر فیلتراسیون ، صفحه نمایش مش مشبک (معروف به سپتوم) را ببندد. فیلترهای زمین دیاتومه معمولاً هزینه کمتری دارند و نیاز به سربار کمتری نسبت به سایر فیلترهای استاندارد دارند. آنها برای از بین بردن کیست ، جلبک و الیاف آزبست بسیار ساده و مؤثر هستند. استفاده از فیلترهای خاکی دیاتومه بسیار پرقدرت تر از فیلترهای استاندارد است و فیلترهای خاکی دیاتومه برای مراقبت از تغییرات بزرگ در کیفیت تأثیرپذیر آب مناسب نیستند.

فیلترهای خاکی دیاتومه بهترین گزینه برای تصفیه آبهایی با تعداد باکتری های کوچک و کدورت کم است. کمک به منعقد کننده و فیلتر برای افزایش کیفیت تصفیه لازم است. کیفیت آب پساب فیلتراسیون زمین دیاتومه با کیفیت تأثیرپذیر آب و کیفیت زمین دیاتومه مورد استفاده تعیین می شود.

فیلتراسیون زمین دیاتومه را می توان به عنوان یک توالی سه مرحله ای تعریف کرد. ابتدا یک کیک صافی یا پیش بند تقریبا 1/8-در. در سپتوم گذاشته شده است دوم ، مقدار کمی از خاک دیاتومه تغذیه می شود تا با شروع فیلتراسیون ، تخلخل پیش روکش حفظ شود. کرنش بیشتر در کیک صافی که بر روی سپتوم ایجاد شده است رخ می دهد. سوم ، در صورت دستیابی به حداکثر پیشانی ، کیک صافی از طریق آبشارهای پشتی از آب گرفته می شود. بنابراین ، رسانه های فیلتر زمین دیاتومه خالص و در نتیجه هر یک از فیلترهای تصفیه شده هدر می روند.

سه نوع اصلی فیلترهای خاکی دیاتومه وجود دارد: خلاء ، فشار و فیلترهای صفحه افقی. هر سه نوع آن براساس همان عمل پیش پوشاندن سپتوم است. تغییرات در تجهیزات محل سکونت پمپ فیلتر و فرآیندهای دفع زمین خاکی شده است.

فیلترهای خلاء به شکلی تنظیم شده اند که باعث می شود آنها بتوانند مقدار زیادی از مساحت سطح را برای چنین واحد نسبتاً کوچکی اداره کنند. فیلترهای فشار معمولاً برای نصبهای کوچکتر مورد استفاده قرار می گیرند. فیلتراسیون صفحه افقی نوعی فیلتراسیون فشار است که به طور معمول در برنامه های جمع و جور استفاده می شود که در آن حذف آب شستشو یک مسئله است.

منبع: https://is.gd/U2LbVf





:: بازدید از این مطلب : 98
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 خرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: